دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

قطعی برق تا چه حد میتواند به صنعت کارتن سازی لطمه وارد کند؟

۸ بازديد

کارخانه کارتن سازی

این روزها قطعی برق در یک روز آن هم 10 ساعت در روز برای یک کارخانه کارتن سازی حکم تیر خلاس را دارد. زیرا عوامل کارخانه روزانه دارای هزینه های بی شماری هستند و وقتی یک روز برنامه تولیداتشان به هم بخورد هم باید به مشتری پاسخ دهند و هم باید آن روز کارخانه را تعطیل کنند و هزینه ها را از جیب پرداخت نمایند.
در چندیدت سال است شاهد اضافه شدن مشکل دیگری بر این مشکلات بودیم و آن قطعی برق و نوسان مدام آن بود که عوارض ناخوشایندی را برای چاپخانه ها و کارخانه های تولید جعبه و کارتن به همراه داشت که در این مقاله می خواهیم مشکلات پیش آمده برای آنها را، که در پی قطعی برق بوجود آمد بررسی کنیم.

 

 

 

بسته بندی محصولات در انواع مختلف مانند شیشه ای، فلزی، پلاستیکی، مقوایی و کارتنی تولید می شوند که امروزه جعبه های کارتنی و مقوایی طرفدارن بیشتری نسبت به سایر بسته بندی ها دارند زیرا هم سبک بوده و هم اینکه قابلیت چاپ بالایی دارند، هر نوع طرح و رنگی را نیز می توان بر روی آنها درج کرد از مهمترین ویژگی این نوع بسته بندی ها قابل بازیافت بودنشان می باشد که همین امر وجه تمایزی برای استفاده بیشتر از پک های کارتنی و مقوایی شده است.
صنعت چاپ و بسته بندی یکی از مهمترین صنایع کشور می باشد که با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کند ولی با این حال شرکت های بسته بندی همیشه در تلاش بوده اند تا بتوانند پیشرفت و ترقی داشته و خدمات بهتری را به مشتریان ارائه کنند.

ولی گاه این موانع و مشکلات چنان آزار دهنده می شوند که مدیران و کارکنان این صنایع را تحت فشار قرار داده و کارشان را مختل می کند، مشکلاتی مانند گرانی کاغذ و مقوا، کمبود مواد اولیه با کیفیت، وارد کردن مواد اولیه با قیمتی چند برابر، قدیمی بودن ماشین آلات تولید و قیمت بالای این تجهیزات، که تمام این موارد سدی بر سر راه صنعت چاپ و بسته بندی می باشد.

قطعی برق با تولیدکنندگان صنعت کارتن و مقوا چه کرد؟
کارخانه کارتن سازی ورشکسته

بر اساس ماده 25 قانون کسب و کار، اداره برق موظف است قبل از قطعی برق این موضوع را به صنایع تولیدی اطلاع دهد تا این شرکت ها دستگاه های خود را خاموش کنند ولی متاسفانه در سال 1400 که قطعی برق به شدت زیاد بود، چنین اطلاع رسانی انجام نشد و همین امر سبب شد تا خسارت های زیادی به بار بیاید. در سال 1401 برنامه قطعی برق را در وبسایت انتشار می دادند که بعضی وقتها سایت از دسترس خارج میشد چون روزانه کلی کسب و کار باید به سایت مراجعه میکردند برای رویت لیست ساعات قطعی برق. در 1402 برنامه قطعی برق را در اپلیکیشن برق من قرار میدانند و فقط مسیر ها را مشخص میکردند و مشکل این اطلاع رسانی هم این بوده و هست که یک تا نیم ساعت قبل قطعی برنامه را قرار می دادند که در این زمان کوتاه یک کسب و کاری که نیرویش در مجموعه و کارخانه حضور دارد باید چگونه برنامه ریزی کنم!؟

موضوع قطعی و نوسان برق ضررهای میلیاردی به واحدهای تولیدی کشور از جمله صنایع چاپ و بسته بندی وارد کرد و روند تولید را کاهش داده و می دهد. نوسانات برق معظل بزرگی بود که آسیب های بیشتر آن به تجهیزات و ماشین آلات چاپ و بسته بندی وارد شد زیرا با کم و زیاد شدن برق، دستگاه ها دچار اختلال شدند و یا فیوزها و قطعات این تجهیزات سوخت که باید تعویض میشدند که با وجود تحریم ها، امکان خرید دوباره این قطعات وجود ندارد و یا اینکه اگر هم باشند با قیمتی گران فروخته می شوند.

قیمت بالای این قطعات که چندین میلیون تومان بوده از یک طرف، و خرید آنها از کشورهای دیگر و زمان ارسال آنها از طرف دیگر از مشکلات بارز صنعت چاپ و بسته بندی در نوسات برق می باشد. علاوه بر خرابی دستگاه ها و ماشین آلات، کار تولید نیز به کندی پیش می رود و سفارشات بسته بندی مشتریان نیمه کاره مانده و یا دیر به دستشان می رسد که این موضوع خود اعتراضات زیادی را به همراه دارد که تمام این فشارها به مدیران کارخانه های کارتن سازی و چاپ وارد می شود.

مشتریان در صورت نارضایتی از تحویل دیرتر از موعد بسته بندی هایشان، دیگر تولید و طراحی جعبه و کارتن مورد نیاز خود را به این کارخانه ها نمی سپارند که این امر سبب کاهش درآمد این شرکت ها شده و آنها را تا مرز ورشکستگی می رساند.

بعد از اینکه سفارش مشتریان کم شد و روند تولید کاهش یافت، مدیران کارخانه ها مجبور به تعدیل نیرو شدند زیرا توان پرداخت حقوق کارمندان و کارگران را نداشتند، بنابراین بسیاری از افراد بیکار شده و زندگی اشخاص زیادی تحت تأثیر این مشکل و معظل قرار گرفت.

با کاهش تولید، دلالان و واسطه ها شروع به وارد کردن انواع بسته بندی از کشورهای دیگر و یا از شهرهای دیگر به شهر دیگر می کنند که همین امر سبب ایجاد تورم در کشور می گردد، زیرا این محصولات شامل هزینه های زیادی مانند گمرک، حمل و نقل، سود دلالی و قیمت بالای ارز و بسیاری از موارد دیگر می شوند که در نهایت با قیمت بالا و گران به دست مشتریان می رسد که این امر تورم را به همراه دارد.

برخی شرکت های چاپ و بسته بندی به دلیل وجود این مشکلات کارخانه های خود را تعطیل کردند زیرا دیگر توان پرداخت ضرر و زیان را نداشتند. پرداخت حقوق کارمندان، تعمیر دستگاه های تولید، از دست دادن مشتریان، گران و کمیاب بودن قطعات و تجهیزات جدید و صدها مشکل دیگر توان مبارزه را از مدیران این شرکت ها گرفت و مجبور به تعطیلی شدند که در پی آن چندین نفر نیز از کار بیکار شدند.

چرا نوسانات برق بوجود می آید و راهکار چیست؟
صنایع چاپ و بسته بندی

در سال گذشته با پرس و جو از مدیر عامل شرکت برق، وی چنین توضیح داد که نوسانات برق به دلیل سرقت سیم های نول و یا اتصالات سست و ضعیف بوجود می آید که نیروهای ما به محض دریافت چنین گزارش هایی به سرعت به محل حادثه رفته و مشکل را برطرف می کنند.

آیا واقعا نمیتوان جلوی این اتفاقات را گرفت؟؟؟ اتصالات سست را درست کرد؟ و یا فکری به حال زیر ساخت ها نمود؟؟ آیا در سال 1403 این قطعی و نوسانات همچنان ادامه خواهد داشت؟ و یا فکری به حال این مشکل می شود؟

بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بر این باورند که برای مشکل کم آبی و کمبود انرژی برق، تنها راهکاری که به ذهن مسئولین میرسد قطع کردن برق شرکت های صنعتی می باشد تا با این کار، بار مصرف انرژی برق را  کم کنند. ولی آیا آنها نمی دانند که نتیجه کارشان چه چیزی خواهد بود؟؟ و ممکن است تا چه اندازه ضرر و زیان به بخش تولیدی کشور وارد شود؟

مشکلاتی که بیان کردیم در سال 1400 و در پی قطعی و نوسان برق گریبان صنعت چاپ و بسته بندی را گرفت و این صنعت و کار آفرینان آن را دچار ضرر و زیان های بسیاری کرد.

سالهای اخیر را سال تولید و اشتغال زایی نامگذاری کرده اند و دلیل آن این است که به صنایع تولیدی کشور اهمیت بیشتری داده شود و بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند که متاسفانه در سال گذشته چنین امری محقق نشد و صنایع مختلف از جمله چاپ و بسته بندی خسارت های بسیاری را متحمل شدند.

امیدواریم در سال 1403 مسئولین توجه بیشتری به این صنعت و صنایع تولیدی دیگر داشته و آن را حمایت کنند تا شرکت های کارتن سازی ایران بتوانند خود را بالا کشیده و ضررهای سال گذشته را جبران کنند و با تولیدات بهتر جعبه و کارتن همراه با چاپ و طرح مدرن خود را به سطح دیگر کشورها رسانده و حتی صادرات این محصولات را گسترش دهند که تمامی این موارد لازمه کمک و همکاری مسئولین می باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.