یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

 بسته بندی غذایی بیرون بر و فست فود

چاپ و بسته بندی کارتنی و مقوایی

 بسته بندی غذایی بیرون بر و فست فود

۲۱ بازديد

انواع بسته بندی فست فود
امروزه با توجه به مشغله ی کاری افراد و محدودیت در زمان به خصوص در افراد شاغل و با ماشینی شدن سبک زندگی مردم در شهرهای صنعتی، گرایش افراد به غذاهای آماده یا فست فودی چه به صورت بیرون بر و چه به صورت مراجعه ی حضوری به رستوران ها روز به روز در حال افزایش است. در نتیجه رستوران داران باید در انتخاب ظروف و پک های بیرون بر خود، نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهند. پس از این رو میبایست به انواع بسته بندی فست فود توجه ویژه ای داشت که در ادامه به مهم ترین موارد آنها خواهیم پرداخت.

حتما شما تجربه سفارش آنلاین غذا از رستوران ها را داشته اید. تا چه اندازه بهداشت، کیفیت و جنس این بست بندی ها برایتان حائز اهمیت بوده؟ چه ایده و ساختاری در انتخاب آنها به کار رفته که مشتریان را اینگونه مجذوب خود کرده است؟

اگر به دنبال پاسخی قاطع و روشن هستید، ادامه ی مقاله را از دست ندهید.

جنس پک های غذایی بیرون بر
جنس جعبه فست فود
لازم است که در انتخاب ظروف و جنس پک های غذایی دقت کنید زیرا این امر رابطه ی مستقیمی با سلامت مشتری و افراد جامعه دارد. جنس تشکیل دهنده آنها به علت آن که رابطه مستقیمی با محتویات درون بسته بندی دارد، باید طوری تولید و طراحی شوند که در شرایط تغییرات آب و هوایی و دما به راحتی واکنش نشان ندهد.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی فست فود و رستورانی در تهران و کرج

هم چنین باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند غذا را برای مدتی طولانی گرم نگه دارند در غیر این صورت، از کیفیت آن کاسته شده و سبب سرد شدن زود هنگام آن میشود.

چنین غذاهایی، به علت آن که جز دسته ی مواد غذایی قرار دارند، حتما باید پروتکل ها بهداشتی در آنها کاملا رعایت شده تا حس اعتماد در مشتری ایجاد شود.

نکته مهم: کارتن و مقوای به کار رفته در بسته بندی غذایی بیرون بر و رستورانی به خصوص غذای فست فودی، بهتر است حدالامکان قسمت داخلی آن سلفون شود تا از خراب شدن کارتن و خمیر شدن غذا جلوگیری شود.

طراحی

در طراحی پک های غذایی باید از روانشناسی رنگ ها بدانید تا متناسب با ذائقه و علاقه ی مشتری، افراد را مشتاق به انتخاب رستوران خود برای سرو غذا کنید. مهم ترین وظیفه ی طراحی در این خصوص، انتقال حس دلچسب و لذیذ بودن غذاست. جذابیت در طرح  رنگ  بسته بندی ها، سبب اشتیاق و علاقه ی مشتری به میل غذا در رستوران مد نظر شده و این سبب افزایش چشمگیر در جذب مشتری و بهبود کسب و کار میشود.

فرآیند چاپ

بیشترین سهم در دیده شدن و فروش بیشتر این پک ها، چاپ با کیفیت بالا و مطلوب آنهاست. هر چه چاپ بسته بندی غذایی شما، زیبایی و رنگ آمیزی شکیلی داشته باشد، پتانسیل بی شماری را در جذب مشتری دارا خواهد شد و از این رو، سیل عظیمی از متقاضیان به رستوران شما، گرایش پیدا خواهند کرد.

از اثرات مفید چاپ در این نوع بسته بندی ها میتوان به مواردی هم چون ماندگاری در اذهان عمومی، دیده شدن و اعتبار پک ها اشاره کرد. هم چنین، ازدلایل پیشرفت برخی از کارخانه های تولید کارتن و مقوا، همین چاپ بی عیب و نقص آنها بوده است که توانسته انقلاب عظیمی را در این عرصه ایجاد کند.

انواع چاپ در این پک ها
چاپ جعبه فست فود

چاپ در صنعت جعبه سازی، بیشتر به دو صورت فلکسویی و افست صورت میگیرد. بدین صورت که در بسته بندی های کارتنی، چاپ فلسکو و در نوع لمینتی و مقوایی آنها از افست بهره گرفته میشود که هر کدام دارای مشخصه های منحصر به فردی هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

چاپ افست

تنوع رنگی زیاد

کیفیت مطلوب

دارای طرح های تبلیغاتی جذاب تر

چاپ فلکسو

داشتن محدودیت در تنوع رنگ

دارای کیفیت پایین تر نسبت به افست

قابلیت اجرای مستقیم فقط بر روی کارتن

محدویت در طرح های چاپی

قیمت مناسب

تصور کنید که یک پک غذایی را سفارش داده اید که بسیار لذیذ و خوشمزه است ولی هیچ گونه چاپی روی آن صورت نگرفته است؛ نه برندی و نه نام رستوران بر روی آن درج شده است در این صورت شما هیچ گونه اطلاعاتی در مورد محصول شفارش داده خود، نخواهید داشت و این سبب عدم تبلیغ و در نهایت فراموشی آن برند خواهد شد و کم کم مشتریان خود را ازدست خواهد داد هر چند هم محصول با کیفیتی تولید نموده باشید.

انواع پک های غذایی
جعبه کارتن بسته بندی فست فود

همراهان گرامی، تا به اینجای مقاله در مورد جنس، طراحی، چاپ و انواع آن در تولید انواع بسته بندی غذای بیرون بر صحبت شد و به اطلاعات جامعی در این خصوص دست یافتید. حال وارد بحث دیگری شده و از انواع این پک ها برایتان خواهیم گفت.

ظروف پلاستیکی به دلیل روند کند بازیافت شدن و هم چنین آسیب رساندن به طبیعت،  امروزه جایگاهی پر رنگی نداشته و به جای آن انواع جعبه های کارتنی و مقوایی که قابلیت بازیافت را دارند، جایگزین آنها شده اند. بسته بندی های پلاستیکی، با دارا بودن عناصری سمی هم چون سرب، کادمیوم و جیوه، سلامت انسان را به خطر انداخته و زمینه را برای انواع بیماری ها، فراهم خواهد کرد.

بنابراین بهترین گزینه، استفاده از جعبه های  کارتنی و مقوایی ایست.

جعبه های کارتنی

کارتن ها تنوع گوناگونی داشته و از چندین لایه تشکیل شده اند؛  همانند کارتن های دو لایه، سه لایه، پنج لایه و ... که پر کاربرد ترین آن در بسته بندی غذای رستورانی، نوع سه لایه آن است.  کارتن سه لایه دارای دو لاینر و یک فلوت (کنگره) است به شکلی که مقواهای زیره و رویه ( همان لاینر ها ) در بالا و پایین فلوت، توسط دستگاهی مخصوص چسبانده میشود.

در جعبه های پیتزا از این مدل کارتن، بیشتر استفاده میشود.

جعبه های مقوایی

جعبه های مقوایی بر خلاف کارتن ها که از چندین لایه تشکیل شده اند، دارای یک لایه بیشتر نبوده و برای پک مواد غذایی با وزن و حجم کم  به کار میرود. نوع مقوایی که در این جعبه ها به کار میرود، مقوای ایندربرد* (پشت سفید) است که از لحاظ بهداشتی کاملا تایید شده میباشد.

برای پک سیب زمینی سرخ شده و قارچ سوخاری میتوانید از این نوع جعبه، بهره ببرید. این بسته بندی (مقوایی) کیفیت مواد غذایی را حفظ کرده و در هر ابعاد و طرحی مطابق با نوع مواد غذایی که شما سفارش میدهید، تولید میشود.

مقوای ایندربرد یا پشت سفید

بسیار براق و از شفافیت بالایی برخوردار است، بیشتر برای مصارف خوراکی و آرایشی-بهداشتی به کار میرود، از این نوع مقوا برای جعبه های لوکس و بسیار شیک نظیر ساعت و زیورآلات قیمتی استفاده میشود.

سینی شیرینگ

کلمه ی شیرینگ به معنای دور تا دور سلفون پیچیدن است. این سینی بدین صورت بوده که ظرف غذا را بر سینی قرار داده و سپس توسط دستگاه مخصوص یا به صورت دستی با سلفون یا نایلون بسته بندی میشود. از مزیت سینی شیرینگ این است که اشتیاق به سفارش و سرو غذا را دو چندان میکند و هم چنین سبب سهولت در تحویل سفارش میشود.

پک غذایی در مراسمات

یکی از دغدغه های اصلی برگزار کنندگان مراسمات از جمله  انواع جشن ها، برنامه های ایام سوگواری، مراسم ترحیم و جلسات دفاع از پایان نامه، آماده کردن بسته بندی هایی جهت پذیرایی  آبرومندانه و تمیز از میهمانان است که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

در این گونه مراسم ها، افراد به علت نداشتن زمان کافی برای تدارکات، ترجیح میدهند که از یک سری پک های آماده استفاده کنند که هم ظاهر خوبی وشکیلی داشته و هم محتویات درون بسته را سالم نگه میدارد. این بسته بندی ها طبق سلیقه ی شخص متقاضی در اندازه و ابعاد مختلف، تولید میشوند.

اهمیت بسته بندی های غذایی بیرون بر

تمامی سفارش دهندگان غذا مایل اند که غذا را تازه و گرم صرف کنند و از خوردن غذای سرد شده، پرهیز میکنند و به همین علت است که از این پک ها استفاده میشود. این بسته بندی ها علاوه بر گرم نگه داشتن غذا به مدتی نسبتا طولانی و همچنین از ورود گرد و غبار و حشرات به داخل بسته جلوگیری میکند. علاوه بر این، سفارش را به سرعت به دست مشتری میرساند.

سخن پایانی

پک های غذایی بیرون بر از حساس ترین محصولات در صنایع کارتن سازی و مقوا سازی به شمار آمده و از همین رو، در رستوران ها بسیار پر اهمیت است. شرکت های تولید این گونه بسته بندی ها باید نهایت تلاش و دقت خود را کرده تا بتوانند نسبت به رقبای خود، در صدر باشند تا فروش و سود بیشتری را کسب کنند.

ممنون که ما را همراهی کردید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.